Waarom is social media belangrijk voor ondernermers?

Social media is ongekend populair en alsmaar groeiend. Met de gemiddelde schermtijd die jaarlijks toeneemt is het als ondernemer belangrijk om te anticiperen op het gedrag van potentiële klanten.

In dit artikel beschrijven we het belang van Social Media voor uw bedrijf en hoe dit uw onderneming een boost kan geven.

Aan het einde van de dag is het doel van iedere ondernemer om de omzet te verhogen en de onderneming te groeien. Social media kan hierbij een grote rol spelen en zorgt dat je op een duurzame wijze de toekomst van je onderneming veilig stelt. Ook kan Social media bedrijven helpen op plekken waar ondernemers niet bij stil staan.

In het kort, Waarom is social media belangrijk voor ondernemers?

Uitstekend Marketinginstrument

Als marketeer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om je doelgroep te bereiken, begrijpen en verbinden. Social Media is hiervoor het ultieme instrument, door als ondernemer unieke waarde te leveren en interactie te stimuleren vergroot je de naamsbekendheid, blootstelling en waardering van je merk. 

Door je naam, visuele identiteit en content te delen op social media platformen bereik je meer mensen en vaak zelfs nieuwe doelgroepen. Steeds meer mensen halen hun informatie en entertainment uit social media en door onderdeel te worden van iemand zijn/haar tijdlijn ben je als ondernemer beter zichtbaar.

Op de verschillende platformen als Instagram, facebook en linkedIn krijg je ook de mogelijkheid om specifieke doelgroepen aan te spreken die voorgeselecteerd zijn door de platformen of zelf gevormde communities. Vanuit hier kan je veel leren over je doelgroep en branche om beter in te spelen op de vraag in de desbetreffende sector.

Social Media SEO Marketing

“Use social media as an idea generator, trend mapper and strategic compass
for all of your online business ventures.”
~Paul Barron~

SEO

Ook grote bedrijven als Google zien de waarde in van social media en hoe dit ondernemers van elkaar kan helpen onderscheiden. Google heeft als doel gebruikers de best mogelijke gebruikerservaring te geven en informatie beschikbaar te stellen waar nodig.
Vroeger kon je een websites autoriteit verhogen door gerefereerd te worden vanuit andere websites of je content en website te optimaliseren voor gebruikers. Tegenwoordig neemt google hier de totale online presence in mee waaronder dus ook Social Media. 

Meer weten over SEO?  Klik hier

SEO

Wanneer je dus op verschillende platformen te vinden bent en hier waarde levert in de vorm van content of interactie kan dit invloed hebben op de ranking van je website binnen de google zoekresultaten. 

Naast dat je het bereik van je onderneming vergroot kan je ook effectiever gebruik maken van geproduceerde content. Na het schrijven en vormgeven van een informatief artikel of webpagina kan je deze zowel op je website als in de social media kanalen publiceren met minimale aanpassingen. Zo vergroot je het verkeer naar je website en maak je maximaal gebruik van de content

Branding

Wanneer je een lange termijn visie voor je bedrijf hebt is het van belang dat je branding in acht houdt en jezelf consistent presenteert aan de desbetreffende doelgroep. Social Media is zonder twijfel een van de beste plekken om dit te laten zien. Van informatie delen en nieuwe producten showcasen tot het presenteren van werknemers en werkzaamheden (achter de schermen).

Branding zorgt voor langdurige sterke relaties met klanten en is het fundament van een krachtige lange termijn strategie. Branding betekent onder andere het in kaart brengen van de identiteit en visie van een bedrijf. Zo kan je jezelf juist positioneren en onderscheidende factoren uitlichten om je concurrentie voor te zijn.

Door jezelf visueel en inhoudelijk consistent te presenteren bouw je een loyale klanten basis op. Op deze manier kan je via social media een hechte maar vooral échte band creëren met je doelgroep

Meer vragen over het nut van branding? neem vrijblijvend contact met ons op

instagram social media marketing

Duurzaam en goedkoop

Net zoals dit het geval is bij Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het actief zijn op Social Media een duurzame en betaalbare lange termijn investering. 

In tegenstelling tot andere reclamecampagnes, nemen de profijten van Social Media marketing na verloop van tijd niet af, maar juist toe. Na het schrijven van content, het verbeteren van design aspecten of het verbinden van verschillende actieve accounts, blijven de voordelen op lange termijn zichtbaar. Dit leidt tot langdurige groei in verkeer en conversie.

Ons advies is dan ook om altijd te beginnen met het vestigen van de basis als in Website, SEO en Social Media voor je begint aan betaalde campagnes.

Social media duurzaam marketing

Omnichannel Marketing

Omnichannel Marketing duidt op het leveren van een consistente gebruikerservaring die de klant via alle mogelijke kanalen ondersteund en begeleid tot een aankoop. Dit is een hedendaagse methode waarbij de klant centraal staat en via ieder kanaal interactie, informatie en uiteindelijk aankopen kan plaatsvinden. 

Hierbij is het belangrijk de klant te bereiken waar de klant uithangt, in veel gevallen is dit social media. Het beheersen van zoveel mogelijk effectieve kanalen verhoogt hierbij de conversie, interactie, loyaliteit en voornamelijk de naadloze persoonlijke gebruikerservaring. 

Wees er dus vroeg bij en kom erachter via welke kanalen jouw doelgroep beïnvloed wordt

Concurrentie (concurrentie voordeel)

Omnichannel Marketing duidt op het leveren van een consistente gebruikerservaring die de klant via alle mogelijke kanalen ondersteund en begeleid tot een aankoop. Dit is een hedendaagse methode waarbij de klant centraal staat en via ieder kanaal interactie, informatie en uiteindelijk aankopen kan plaatsvinden. 

Hierbij is het belangrijk de klant te bereiken waar de klant uithangt, in veel gevallen is dit social media. Het beheersen van zoveel mogelijk effectieve kanalen verhoogt hierbij de conversie, interactie, loyaliteit en voornamelijk de naadloze persoonlijke gebruikerservaring. 

Wees er dus vroeg bij en kom erachter via welke kanalen jouw doelgroep beïnvloed wordt

Extra Tips

Een Social Media manager inschakelen

Het opzetten van een Branding profiel en Social Media Marketingstrategie is niet niks. Als je zonder kennis in dit vakgebied 
aan de slag gaat kan je er al gauw achter komen dat het meer tijd in beslag neemt dan verwacht zonder enige resultaten te behalen. 

Neem contact op voor gratis advies of het uitbesteden van uw Socials. Tot snel!

Social media is just a buzzword until you come up with a plan.