Essentiële SEO tips voor de startende ondernemer
- 01/05/2020
Ben je een startende ondernemer of wil je jouw online vindbaarheid een boost geven? Als ondernemer of websitehouder is SEO niet meer weg te denken uit het digitale landschap en kan dit het verschil betekenen tussen succes en falen.
We gaan het vandaag hebben over de belangrijkste SEO tips om ook jouw onderneming beter vindbaar te maken. Zo weet je waar je moet beginnen om online succes te behalen en vermijd je tijd consumerende beginners fouten.
"Good SEO only gets better over time."
Waar gaan we het over hebben
Wat is SEO nou eigenlijk?
SEO staat voor Search engine optimization of in het Nederlands; zoekmachine optimalisatie. Dit is een verzamelnaam voor alle processen die komen kijken bij het verbeteren van je website met het doel online beter vindbaar te zijn.
Door SEO goed toe te passen zal dit resulteren in meer (relevante) bezoekers
op de gewenste webpagina’s.
Dit kan je doen door bijvoorbeeld betere content te schrijven, je website een duidelijke structuur te geven en je website technisch te optimaliseren om je gebruiker(in de ogen van de zoekmachine) een betere ervaring te geven.
Er zijn 3 hoofdonderdelen die komen kijken bij SEO;
Content
Het schrijven van relevante content voor je doelgroep binnen de juiste pagina structuur.
Technische optimalisatie
Om je website hoger te ranken of überhaupt online zichtbaar te zijn moet je website aan allerlei technische eisen voldoen. Hierbij is het inschakelen van een webbureau of seo specialist handig.
Off-page SEO
Op het moment dat er vanaf buiten de website gerefereerd wordt naar jouw website door bijvoorbeeld een link of blootstelling op social media heeft dit positief effect op de vindbaarheid.
Waarom is SEO relevant voor jou?
Navigeer je wel eens voorbij de derde pagina in Google zoekresultaten? Nee? Precies, om meer verkeer te krijgen op je website is het belangrijk dat je zo hoog mogelijk in de zoekmachine zichtbaar bent.
Het optimaliseren van de content en technische aspecten van je website zorgt voor een hogere positie in Google. Door hoger in de zoekmachine te verschijnen krijg je meer verkeer naar je website wat zich vertaalt naar meer leads, meer omzet en voornamelijk het groeien van je onderneming.
Naast de toename in verkeer zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt en daardoor relevantere bezoekers bereikt. Zo haal je meer conversie uit je website.
SEO is Duurzaam
Het voornaamste voordeel van SEO is dat het een duurzame investering is. In tegenstelling tot betaalde reclame blijft SEO op de lange termijn kosteloos positief effect hebben op een onderneming. Na het publiceren van content of verbeteren van de laadtijd en structuur van je website blijven deze verbeteringen zichtbaar. Zo kan het aantal bezoekers op de lange termijn exponentieel groeien.
Meer
bezoekers
Beter vindbaar in Google betekent meer verkeer!
Uw
doelgroep
We spreken bezoekers aan die relevant zijn voor uw onderneming.
Hogere
conversie
Verhoog het aantal bezoekers die de gewenste handeling uitvoeren.
Duurzame
groei
SEO zorgt voor lange termijn groei in verkeer en vindbaarheid.
Tip #1: Begin bij het begin
Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van blogs en zoeken naar de juiste sleutelwoorden is het belangrijk dat de basis is geregeld.
Google Search Console
Google search console is een webmaster-tool van Google om te helpen de vindbaarheid van je website te verbeteren. Met deze tool kan je in de gaten houden hoe Google jouw website ziet en of er zich problemen voordoen die de vindbaarheid kunnen beperken. Ook kan je hier je website laten indexeren(registreren van pagina’s voor de database van de zoekmachines) als dit nog niet is gedaan. Dit is natuurlijk belangrijk als je online gevonden wil worden.
Configureer Google analytics
Analytics is een ontzettend krachtige tool die op de lange termijn veel kan vertellen over de gebruiker of het functioneren van je website. Zorg dat je in de gaten houdt wat er op je website gebeurt zodat je hierop kan anticiperen en profijt kan halen uit deze data.
SEO onder de knie krijgen
Zorg dat je écht begrijpt wat SEO inhoudt. SEO is een ontzettend breed onderwerp en als je geen SEO-specialist bent is het lastig om alles wat erbij komt kijken te begrijpen, laat staan toe te passen. Dus voordat je zelf aan de slag gaat is het belangrijk dat je begrijpt waar je wel en geen tijd in moet investeren.
SSL certificaat
Het is tegenwoordig de standaard om een ssl certificaat te hebben, naast dat het de data op je website beveiligt en een veilig gevoel geeft aan de bezoekers krijg je ook een hogere waardering vanuit Google.
Sitemap & robot.txt
De sitemap en het robot.txt bestand zijn twee belangrijke bestanden als het gaat om SEO. Binnen de sitemap worden de structuur en inhoud vastgelegd om te zorgen dat zoekmachines de gehele website sneller indexeren en dus vindbaar maken. Het robot.txt bestand geeft instructies aan de crawlers (zoekmachines) omtrent het indexeren van jouw website. Bijvoorbeeld welke pagina’s wel en niet bekeken mogen worden.
Tip #2: schrijf hoogwaardige content
Het Google algoritme is ontzettend geavanceerd en is er altijd op uit om de beste content te laten zien aan de gebruiker. Niemand weet exact hoe Google content beoordeelt maar één ding is zeker; op het moment dat je mensen de informatie kan verschaffen die ze zoeken, zal Google dit opmerken en je hiervoor belonen.
Er zijn een aantal punten waar je op kan letten tijdens het schrijven van een blog post of andere contentpagina.
Keywords
Keywords zijn zoekwoorden waarmee de bezoekers van zoekmachines de juiste content vinden tussen talloze webpagina’s. Je kan een goed zoekwoord vinden door een balans te vinden tussen zoekfrequentie en concurrentie op dat specifieke zoekwoord.
Zorg dat je de juiste keywords vindt en deze verwerkt in de titel, url, headings, kopjes en natuurlijk verspreidt door je content.
Structuur
Zorg voor een duidelijke structuur in je content. Maak gebruik van de titel, headers, kopjes of bulletpoints en maak paragrafen niet te lang. Ook kan je gebruik maken van witruimte om de teksten makkelijker leesbaar te maken.
Het verwerken van afbeeldingen of citaten kan de content ook aantrekkelijker maken en helpt vaak om de boodschap te bekrachtigen.
Links
Als je binnen je artikel of content verwijst naar informatie op een andere plek in je website, bevordert dit de website structuur en Click Through Rate (CTR). Doordat gebruikers zich langer op jouw website bevinden gaat de waardering vanuit Google omhoog.
Schijf voor de lezer
De content die je publiceert is natuurlijk bedoeld voor een specifiek publiek dus is het van belang dat je weet wie de doelgroep is. Zo kan je de content, maar ook bijvoorbeeld de schrijfstijl afstellen op de behoeftes van de doelgroep.
Als gevolg van het lezen van relevante en belangwekkende content zullen bezoekers langer blijven of andere pagina’s op de website bezoeken. Google beoordeelt websites voor een aanzienlijk deel door het gedrag van de gebruiker. Dus op het moment dat sessies (bezoek duratie) en CTR toenemen, zal Google het domein meer autoriteit toekennen.
Tip #3: Website structuur
Zoals in tip 2 al werd beschreven, is het belangrijk dat je let op de structuur en leesbaarheid van je website. Je moet hierbij altijd de gebruikerservaring in acht nemen. De website moet overzichtelijk zijn, makkelijk te navigeren en zorg bovenal dat de informatie makkelijk ‘weg te happen’ is.
Een goede website structuur bevordert zowel de SEO-waardering als de gebruikerservaring. Een goede website structuur begint bij het hebben van een duidelijke navigatiebalk in de header en/of footer van de website. Zorg hierbij dat je gebruik maakt van een hiërarchie, door bijvoorbeeld alle diensten onder de categorie of bovenliggende pagina “Diensten” te plaatsen. Zorg hierbij dat dit in de URL te zien is, dan weet je zeker dat de crawler dit meekrijgt.
Op het moment dat je een website hebt met veel blogposts, is het slim om deze onder te verdelen in verschillende categorieën of ze te sorteren onder tags.
Tot slot is het verwerken van interne links en links naar externe bronnen om de gebruiker alle nodige informatie te bieden een belangrijk aandachtspunt.
Tip #4: Technische optimalisatie
Deze laatste tip zal niet voor iedereen even makkelijk uitvoerbaar zijn, maar is absoluut één van de belangrijkste aspecten van SEO. Het technisch optimaliseren van je website zal een grote factor spelen in zowel conversie als vindbaarheid. Hier komen een aantal onderdelen aan te pas:
Dubbele inhoud (duplicate content)
Door technische redenen kan het zijn dat dezelfde pagina of dezelfde content onder twee of meer urls te vinden is. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines niet weten welke pagina ze moeten indexeren en dit kan ertoe leiden dat de verkeerde pagina wordt geïndexeerd.
Als dit intern gebeurt zal Google ervoor kiezen één van je pagina’s te laten zien in de resultaten. Dit kan soms wisselen tussen de betreffende pagina’s. Als dit om externe pagina’s gaat kan het zomaar zijn dat jouw pagina helemaal niet (in de zoekresultaten) naar voren komt als de andere pagina hogere autoriteit heeft.
Dode links
Omdat je als online ondernemer continue aan je website sleutelt kan het zijn dat je per ongeluk een dode link creëert. Een dode link is een link zonder bestemming. Als bijvoorbeeld de pagina is verwijderd, de link verkeerd is gespeld of de url van de bestemde pagina is gewijzigd resulteert dit in een 404 not found error pagina.
Dat betekent dat zowel zoekmachines als gebruikers niet verder kunnen en dit is funest voor de waardering vanuit Google. Als dit enkele keren gebeurt zal Google simpelweg stoppen met de website crawlen wanneer die tegen een error pagina aanloopt. Maar als dit meerdere malen gebeurt gaat dit ten koste van de gebruikerservaring en zal Google je hier voor negatief beoordelen.
Laadsnelheid
Eigenlijk zou de laadtijd van je website bovenaan dit artikel behandeld moeten worden. De laadtijd van je pagina is een ontzettend belangrijke factor als het gaat om conversie en ranking.
Uit onderzoek blijkt onder andere dat een laadtijd langer dan 4 seconde resulteert in 50%+ van de gebruikers die de website vroegtijdig zal verlaten (bron). Er zijn allerlei onderzoeken die verschillende cijfers opleveren, maar één ding is duidelijk; de laadtijd van een website heeft significante invloed op gebruikersgedrag en vindbaarheid.
Dus om het even op te sommen:
- Laadsnelheid is een ranking factor
- Laadtijd verbetert de gebruikerservaring
- Snelle website zijn gemakkelijker om te indexeren
- Snelle laadtijd verhoogt conversie
- Snelle laadtijd verlaagd bounce rate
Nu duidelijk is hoe belangrijk de laadtijd van een webpagina is zullen we een aantal methodes opsommen die de laadtijd van je website verbeteren.
Hoe optimaliseer ik mijn laadtijd (page speed)?
- Kies de juiste hosting
- Hou software en scripttalen up to date(PHP7+, http2, csm)
- Optimaliseer je afbeeldingen door de juiste afmetingen te gebruiken en ze te comprimeren
- Gebruik moderne afbeelding formats als svg en WebP
- Optimaliseer de cache configuraties
- Vermijd redirects
- Comprimeer JS en css bestanden
- Maak gebruik van GZip-codering
- Plaats javascript onderaan de webpagina
- Maak gebruik van CDN’s(Content Management Networks)
- Laad javascript en css Asynchroon in
- Maak zo min mogelijk http requests
Zoals je ziet komt er heel veel kijken bij het optimaliseren van de laadsnelheid van een website.
We zullen spoedig een uitgebreide gids publiceren waarin we stap voor stap uitleggen hoe ook jouw website een snellere laadtijd kan krijgen. In veel gevallen is dit natuurlijk voordeliger om uit te besteden aan een bureau gespecialiseerd in Website ontwerp en/of Online Marketing.
En..
Dan zijn er nog talloze de algemeene situaties zoals de toegankelijkheid van de website voor de crawlers of bijvoorbeeld uitzondering die er aan te pas komen als er sprake is van een meertalige website.
Extra Tips
Maak de website voor je klant, niet voor google!
Hier willen we nog even benadrukken dat, hoewel je natuurlijk kan proberen om met allerlei trucjes hoger te komen in Google, het er uiteindelijk om gaat dat de gebruiker tevreden is over de website en de informatie kan vinden die hij/zij zoekt. Als je dit op de juiste manier aanpakt zal je dit terug zien in conversie en ranking.
Bedenk zelf je zoekwoorden
De meeste ondernemers die een website aanschaffen weten van te voren al met welke doelgroep ze te maken hebben. Zo kan je zelf als snel bedenken met welke woorden iemand naar jouw product of dienst zou zoeken. Natuurlijk is het wel handig om aan de hand hiervan zoekwoorden onderzoek uit te voeren.
Multilingual
Als dit relevant is voor jouw doelgroep, is het bieden van meerdere talen op de website een goede investering.
Meta-omschrijving
Vergeet niet op maat meta meta teksten te schrijven. Dit zijn de snippets die te zien zijn in de resultaten pagina’s van zoekmachines.
Tot slot
SEO is dus een duurzame oplossing om je onderneming te groeien en meer potentiële klanten aan te spreken. Het is belangrijk dat je de website en content afstemt op je doelgroep, een goede structuur aanhoudt en voldoet aan de technische eisen van een zoekmachine-geoptimaliseerde website.
Een website optimaliseren en waardevolle content publiceren is veel werk en vereist een hoop expertise en inzet. De wereld van SEO is ontzettend groot en lastig te bevatten, maar we hopen je met dit artikel op weg te hebben geholpen om ook zelf top resultaten te behalen.
Ondersteuning nodig? Neem vooral contact met ons op of vraag een offerte op.
Hopelijk tot snel!
SEO werkzaamheden uitbesteden?
SEO werkzaamheden zijn ontzettend tijd consumerend en vereisen een grote hoeveelheid expertise. Vaak is het voordeliger om dit uit te besteden en leidt dit ook tot betere resultaten. Immers, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?
Heeft u vragen over wat wij eventueel voor u kunnen doen of bent u toe aan wat advies? Neem vrijblijvend contact op of vraag een offerte aan.
Wij staan u graag te woord!
“Ambition is the first step to success, The second is action”